Latinalaisen Amerikan Kolumbia on yksi vaarallisimmista maista ammattiyhdistysaktiiveille. Ihmisoikeuksia puolustetaan maassa usein oman hengen uhalla. Vaikka Kolumbian oikeistolainen hallitus ei ole ollut erityisen ay-myönteinen, on positiivisia tuloksia silti saatu aikaan.
——
.
——
Suurimpia haasteita kuljetusalalla ja satamissa ovat Latinalaisessa Amerikassakin työntekijöiden heikko edunvalvonta ja vuokratyöjärjestelmien hyväksikäyttö. Tyypillisiä ongelmia Kolumbian kuljetusalalla ovat työehtosopimusten puute, nollatyösopimukset, palkkojen polkeminen, puutteet työturvallisuudessa sekä ikään ja etniseen taustaan perustuva syrjintä.
On myös melko tavallista, että työnantajat perustavat omia liittojaan tai uhkailevat järjestäytyneitä työntekijöitä. Moni nuori jättää liittymättä ammattiliittoon, sillä pelkää työpaikkansa vaarantumista.
Nuorten ja naisten määrää on pyritty nostamaan ammattiliitossa ja saamaan sitä kautta heidän ääntään enemmän esille. Hankkeen aikana perustettiin nuorten komiteoita sekä järjestettiin tapahtumia, kuten jalkapallo- ja biljarditurnauksia.
Hanke onnistui hyvin tavoitteissaan: liitot ovat saaneet solmittua uusia työehtosopimuksia sekä rekrytoitua uusia jäseniä, joista iso osa on naisia. Vuonna 2019 uusia jäseniä saatiin yli 4500 ja nuorten osuus kasvoi vuodessa 800%. SNTT:stä on tullut tunnustettu neuvotteluosapuoli ja se onnistui solmimaan 28 uutta työehtosopimusta.
Lisätietoa:
https://demokraatti.fi/uusi-polvi-uskaltaa-vaatia-oikeuksiaan-kolumbian-ay-liike-elpyy-satamista/
——
Säännöllisistä työajoista ja sovituista eduista nauttivat työntekijät ovat harvinaista porukkaa. Työntekijöiden etujen ajaminen on Kolumbiassa yleisesti hengenvaarallista puuhaa. Ei ihme että tuloerot ovat suurimmat Latinalaisessa Amerikassa.
——